Luas Dancing School



Jak rozložit trénink

V této rubrice bych ráda upozornila na to, jak je důležité myslet na svůj zdravotní stav a stav pohybového aparátu. Nohy a tělo máme jen jedny a je dobré si tuto skutečnost uvědomit co nejdříve.

Zde naleznete několik tipů a zásad, které je dobré dodržovat jako prevenci proti zraněním, přetížení či velké svalové únavě. Jen upozorňuji, že všechny tyto cviky a rady se týkají hlavně irského tancování a Cloggingu. V případě, že trpíte bolestmi a jsou trvalejšího charakteru a bolí vás svaly i v klidovém režimu, doporučujem navštívit naší fyzioterapeutku Mgr. Kamilu Karáskovou nebo odborného lékaře.

Rady jak postupovat při tréninku

  1. Tréninky by měly být vyvážené – přiměřeně dlouhé a s úměrnou zátěží. Záleží na věku a úrovni tanečníků.
  2. Před každým tréninkem je NUTNÉ udělat rozcvičení a protažení.
  3. Po každém tréninku je NUTNÉ udělat protahovací a vyrovnávací cviky na namáhané části a přetěžované části těla při tréninku.
  4. V případě, že nemáte možnost chodit na rehabilitace nebo není čas jindy chodit cvičit, navštivte bazén. Pozitivně působí na plíce – zvyšuje se kapacita a tím pak i výkonnost – voda přirozeně klade odpor svalům, a tak se nepřetěžuje pohybový aparát, ale úměrně posiluje a navíc působí příznivě na klouby.
  5. Pokud už máte jakékoli potíže s pohybovým aparátem, navštivte fyzioterapeuta nebo odborného lékaře a ptejte se na příslušná cvičení, která vám pomohou v případě potřeby, nebo která je vhodné dělat pravidelně.
  6. Zátěž nesmí být jednostranná!

Strečink

Strečink je cvičení, které odpovídá svému slovnímu základu z angličtiny = stretch – což znamená natáhnout nebo natahovat. Jde o cvičení, které aktivuje šlachová tělíska a svalová vřeténka, které jako receptory pohybu a míry natažení vašich svalů a šlach určují svojí komunikací s mozkovým centrem jak moc je potřeba svaly protahovat. Strečink je také účinný prostředek, jak zlepšit pohyblivost svalů a vazivových tkání, snížit riziko poranění, zmenšit svalovou bolestivost (např. po náročném tréninku), snížit svalové napětí, nebo dokonce předcházet chronickým bolestem pohybového aparátu.

Na prudké protahování bez zahřátí tyto receptory reagují tím, že se sval stáhne a není možné ho protáhnout. Proto je vždy dobré se před strečinkem „zahřát“ a pak teprve !pomalu! a opatrně s pravidelným dýcháním protahovat jednotlivé svaly.

Strečink je možné rozdělit na statický a dynamický.

Statický strečink je známé protahování při rozcvičce kdy se svaly a šlachy po zahřátí protahují delší dobu, nikoli však ve svém maximálním napětí. Jde zatím o aktivaci svalů a šlach.

Tento typ strečinku je vhodné použít z části při rozcvičce, ale důležitý je hlavně po výkonu.

Dynamický strečink se dříve prováděl v rámci rozcvičky, ale v současné době se nepoužívá. Při špatném zacházení s tímto cvičením může dojít k poškození svalů a šlach. Tento styl strečinku nedoporučujeme provádět v žádné části tréninku.

Statický strečink je možné provádět i na závěr celého tréninku jako prevence proti vystydnutí svalů a následnému zranění při další aktivitě, zabraňuje rozlití kyseliny mléčné do svalů, které díky této kyselině tuhnou a působí jako prevence proti zranění obecně; správně protažené svaly a šlachy jsou součástí ochranného systému pro zranění kloubů a kostí. Tento strečink už však provádíme do maximálního napětí svalů !vždy však bez bolesti! a ne hned po námaze, kdy jsou svaly moc zahřáté a jejich protažení by nemělo žádný efekt a možná by došlo k poškození jejich nadměrným protahováním a mohly by ztratit svojí flexibilitu a pevnost.

Základní pravidlo při cvičení – nesmíte svaly a šlachy natáčet do poloh, které jsou nepřirozené, nesmíte mít svaly studené a musí být uvolněné a při každém cviku nesmíme přestat dýchat!

Zásady strečinku

  1. Buďte dostatečně oblečení, zima a chlad svalům nesvědčí.
  2. Dýchejte abyste se neudusili :-) Svaly při protahování potřebují kyslík!
  3. Na strečink se soustředíme. Dejte pozor nejen na správné tempo cvičení, ale také na techniku cviků. Špatné provádění může protahovat vazy, u kterých to není žádoucí - například postranní vazy kolenního kloubu, což způsobí jeho nežádoucí destabilizaci. V krajní poloze setrvejte min. asi 30 vteřin.
  4. Nehmitejte, určitě nechcete, aby se sval natrhl či utrhl. Dynamický strečink není vhodné protahovací cvičení.
  5. Necvičte přes bolest, ale jen do krajní hranice pohybu.
  6. Není třeba používat vysoké množství cviků. Strečink by neměl trvat déle, než 15 minut. Některé obtížné cviky však vyžadují rozcvičení protahovaných partií cviky jednoduššími, abychom předcházeli poranění. Vždy postupujte od jednodušších cviků k obtížnějším, nikdy ne naopak.
  7. Strečink nesmí být zaměňován s rozcvičkou, rozcvička by měla mít více složek – jako první nejprve zahřátí!
  8. Ideální doba pro provádění strečinku je vždy po tréninku. Uvolní se tím namožené a ztuhlé svaly, zvýšená teplota tkání vlivem tréninku minimalizuje nebezpečí poranění a zvyšuje se účinnost protahování.
  9. Po úrazech svaly protahujte velmi opatrně a v každém případě před začátkem cvičení aktivitu konzultujte s lékařem či fyzioterapeutem.

Strečinkové cviky

Pokud chcete teorii s obrázky, navštivte stránky www.strecink.cz.



Příručka pro cloggery

Tipy na zajímavé akce:

3.11.

Mainland Europe Irish Dancing Championships Gdynia 2017

Gdyňa, Polsko

Taneční šampionát v Irských tancích.

2.12.

Bratislava Christmas Feis 2017

Bratislava, Záhorská Bystrica

Taneční soutěž v irských tancích.

14.12.

ADCRG/TCRG/TMRF zkoušky ve Vídni

Vídeň, Rakousko

Historicky první konané zkoušky v irských tancích pro zájemce o získání učitelských a porotcovských titulů.

30.12.

Silvestr s Dvoranou

Žinkov, CZ

Po dvou letech vás opět zveme ke společnému vstupu do nového roku. Vracíme do Žinkov, kde jsme již dvakrát strávili skvělého Silvestra. Toto středisko je stranou od ruchu civilizace a je naprosto ideální pro tanečníky a kamarády, kteří chtějí být spolu. Prostory jsou ideálně řešené: budeme bydlet v přívětivých pokojích, jídelna se nachází v přízemí, tělocvična za rohem jídelny... prostě všechno je jak na dlani. A hlavně: budeme zde sami, nebudeme se muset dělit o místa v jídelně apod. Kapacity jsou omezené, kdo zaváhá - netančí.

Zobrazit více akcí »


Copyright © Luas Dancing School – Tereza Bachová, 2010–2017  |  Kontakty  |  RSS  |  Webdesign: Loužecký.cz  |  phpRS