Luas Dancing School



Jak rozložit trénink

V této rubrice bych ráda upozornila na to, jak je důležité myslet na svůj zdravotní stav a stav pohybového aparátu. Nohy a tělo máme jen jedny a je dobré si tuto skutečnost uvědomit co nejdříve.

Zde naleznete několik tipů a zásad, které je dobré dodržovat jako prevenci proti zraněním, přetížení či velké svalové únavě. Jen upozorňuji, že všechny tyto cviky a rady se týkají hlavně irského tancování a Cloggingu. V případě, že trpíte bolestmi a jsou trvalejšího charakteru a bolí vás svaly i v klidovém režimu, doporučujem navštívit naší fyzioterapeutku Mgr. Kamilu Karáskovou nebo odborného lékaře.

Rady jak postupovat při tréninku

  1. Tréninky by měly být vyvážené – přiměřeně dlouhé a s úměrnou zátěží. Záleží na věku a úrovni tanečníků.
  2. Před každým tréninkem je NUTNÉ udělat rozcvičení a protažení.
  3. Po každém tréninku je NUTNÉ udělat protahovací a vyrovnávací cviky na namáhané části a přetěžované části těla při tréninku.
  4. V případě, že nemáte možnost chodit na rehabilitace nebo není čas jindy chodit cvičit, navštivte bazén. Pozitivně působí na plíce – zvyšuje se kapacita a tím pak i výkonnost – voda přirozeně klade odpor svalům, a tak se nepřetěžuje pohybový aparát, ale úměrně posiluje a navíc působí příznivě na klouby.
  5. Pokud už máte jakékoli potíže s pohybovým aparátem, navštivte fyzioterapeuta nebo odborného lékaře a ptejte se na příslušná cvičení, která vám pomohou v případě potřeby, nebo která je vhodné dělat pravidelně.
  6. Zátěž nesmí být jednostranná!

Strečink

Strečink je cvičení, které odpovídá svému slovnímu základu z angličtiny = stretch – což znamená natáhnout nebo natahovat. Jde o cvičení, které aktivuje šlachová tělíska a svalová vřeténka, které jako receptory pohybu a míry natažení vašich svalů a šlach určují svojí komunikací s mozkovým centrem jak moc je potřeba svaly protahovat. Strečink je také účinný prostředek, jak zlepšit pohyblivost svalů a vazivových tkání, snížit riziko poranění, zmenšit svalovou bolestivost (např. po náročném tréninku), snížit svalové napětí, nebo dokonce předcházet chronickým bolestem pohybového aparátu.

Na prudké protahování bez zahřátí tyto receptory reagují tím, že se sval stáhne a není možné ho protáhnout. Proto je vždy dobré se před strečinkem „zahřát“ a pak teprve !pomalu! a opatrně s pravidelným dýcháním protahovat jednotlivé svaly.

Strečink je možné rozdělit na statický a dynamický.

Statický strečink je známé protahování při rozcvičce kdy se svaly a šlachy po zahřátí protahují delší dobu, nikoli však ve svém maximálním napětí. Jde zatím o aktivaci svalů a šlach.

Tento typ strečinku je vhodné použít z části při rozcvičce, ale důležitý je hlavně po výkonu.

Dynamický strečink se dříve prováděl v rámci rozcvičky, ale v současné době se nepoužívá. Při špatném zacházení s tímto cvičením může dojít k poškození svalů a šlach. Tento styl strečinku nedoporučujeme provádět v žádné části tréninku.

Statický strečink je možné provádět i na závěr celého tréninku jako prevence proti vystydnutí svalů a následnému zranění při další aktivitě, zabraňuje rozlití kyseliny mléčné do svalů, které díky této kyselině tuhnou a působí jako prevence proti zranění obecně; správně protažené svaly a šlachy jsou součástí ochranného systému pro zranění kloubů a kostí. Tento strečink už však provádíme do maximálního napětí svalů !vždy však bez bolesti! a ne hned po námaze, kdy jsou svaly moc zahřáté a jejich protažení by nemělo žádný efekt a možná by došlo k poškození jejich nadměrným protahováním a mohly by ztratit svojí flexibilitu a pevnost.

Základní pravidlo při cvičení – nesmíte svaly a šlachy natáčet do poloh, které jsou nepřirozené, nesmíte mít svaly studené a musí být uvolněné a při každém cviku nesmíme přestat dýchat!

Zásady strečinku

  1. Buďte dostatečně oblečení, zima a chlad svalům nesvědčí.
  2. Dýchejte abyste se neudusili :-) Svaly při protahování potřebují kyslík!
  3. Na strečink se soustředíme. Dejte pozor nejen na správné tempo cvičení, ale také na techniku cviků. Špatné provádění může protahovat vazy, u kterých to není žádoucí - například postranní vazy kolenního kloubu, což způsobí jeho nežádoucí destabilizaci. V krajní poloze setrvejte min. asi 30 vteřin.
  4. Nehmitejte, určitě nechcete, aby se sval natrhl či utrhl. Dynamický strečink není vhodné protahovací cvičení.
  5. Necvičte přes bolest, ale jen do krajní hranice pohybu.
  6. Není třeba používat vysoké množství cviků. Strečink by neměl trvat déle, než 15 minut. Některé obtížné cviky však vyžadují rozcvičení protahovaných partií cviky jednoduššími, abychom předcházeli poranění. Vždy postupujte od jednodušších cviků k obtížnějším, nikdy ne naopak.
  7. Strečink nesmí být zaměňován s rozcvičkou, rozcvička by měla mít více složek – jako první nejprve zahřátí!
  8. Ideální doba pro provádění strečinku je vždy po tréninku. Uvolní se tím namožené a ztuhlé svaly, zvýšená teplota tkání vlivem tréninku minimalizuje nebezpečí poranění a zvyšuje se účinnost protahování.
  9. Po úrazech svaly protahujte velmi opatrně a v každém případě před začátkem cvičení aktivitu konzultujte s lékařem či fyzioterapeutem.

Strečinkové cviky

Pokud chcete teorii s obrázky, navštivte stránky www.strecink.cz.



Příručka pro cloggery

Tipy na zajímavé akce:

13.5.

Country s Davidem Millstonem

Společenský sál kláštera Emauzy, Praha

S radostí si vás dovolujeme pozvat na taneční večer, který pořádáme jako rozlučku pro americké příznivce country tanců, kteří se přijeli podívat do České Republiky. Tento zájezd jsme připravili společně s Davidem Millstonem, který se také ujme callerování tohoto večera. Většina z vás ho zná jako skvělého callera z našeho festivalu Jasana Bonuše. Na programu budou Country a Contra tance všech úrovní. Výuku budeme překládat do češtiny.

24.5.

Koncert April Verch

Velký sál Městské knihovny, Praha

Srdečně vás zveme na jediný koncert April Verch v České republice. April je fantastickou kanadskou houslistkou a tanečnicí. Během jejího evropského turné jsme jí pozvali do Prahy a připravili její koncert. Uslyšíte skvělou Kanadskou lidovou hudbu a uvidíte jak April stepuje a současně hraje na housle. V rámci koncertu uvidíte i další taneční čísla v podání souborů Dvorana, Cloggingová fantazie a Sillmarion.

2.6.

Čtverylky v Květuši

Květuš, CZ

Čtverylky jsou „kořením“ country a nejen country tanců. Budeme tančit jak tradiční americké country čtverylky, tak i čtverylky jiných států a různých období. Některé tance možná budete znát a budete mít možnost oživit si je, jiné budou nové. Pro tento víkend by bylo dobré, aby tanečníci zvládali polkový a valčíkový krok. Vše ostatní se naučíme přímo na místě.

17.6.

Grade exams Bratislava 2017

Bratislava, Slovensko

Další možnost pro zájemce o úrovnostní zkoušky - tentokrát i pro všechny, kteří chtějí dokončit 11. a 12. stupeň.

Zobrazit více akcí »


Copyright © Luas Dancing School – Tereza Bachová, 2010–2017  |  Kontakty  |  RSS  |  Webdesign: Loužecký.cz  |  phpRS